Bacaan lantang sangat disyorkan sebagai rutin mengajar di dalam kelas terutamanya dalam golongan-golongan pelajar yang mengalami masalah pembacaan. ( Razinski, & Padak, 2000). Sebagai strategi ini membolehkan pelajar menjadi lebih akrab dengan literasi ( Kayu & Salvetti, 2001). Baca dengan jelas apabila kanak-kanak mendengar orang dewasa membaca jenis dan genre teks dan kemudian melibatkan diri dalam bercakap tentang buku. Bahan bacaan seperti fiksyen dan buku-buku non-fiction, puisi, artikel atau buku yang bersiri. Bacaan lantang ini boleh mewujudkan hubungan antara guru dan pelajar melalui kisah- kisah yang sama dan watak-watak dan mengalami tindak balas biasa ke arah acara. Leuenberger (2003) percaya membaca dengan kuat adalah asas yang seimbang dalam awal literasi kanak-kanak.
LAMAN WEB YANG MEMPUNYAI STORY YANG SESUAI DENGAN KANAK-KANAK.
STORYLINE ONLINE
http://www.storylineonline.net/
STORYNORY
http://storynory.com/
http://www.mrsp.com
http://en.childrenslibrary.org/
http://www.smories.com/
http://www.epubbud.com/
http://www.epubbud.com/
http://www.magickeys.com
http://www.meegenius.com
No comments:
Post a Comment