Definisi Graf
Sebuah graf membentangkan maklumat
berangka visual. Graf datang dalam pelbagai
bentuk: objek sebenar, gambar,
bar, pai atau
bulatan, dan garisan. Sebuah graf mempunyai
tajuk dan nama-nama
(label) untuk setiap
bahagian. Menggunakan graf,
kanak-kanak dapat melihat dan
membandingkan persamaan, perbezaan
nota, membuat pertimbangan, membincangkan keutamaan, dan mengira dan berkomunikasi keputusan. Mereka menganjurkan atau
mengelaskan data, mengukur, dan labelkan graf.
Mentafsirkan graf menggunakan kebolehan yang
berbeza daripada yang diperlukan untuk membina graf.
Topik Pembelajaran Graf
· Diri kanak-kanak sendiri
- Warna
rambut ( hitam, perang )
-
Buah-buahan ( pisang, epal, oren, mangga)
- Aiskrim
( vanilla, coklat, strawberri )
-
Pengangkutan ke sekolah ( bas, basikal, kereta, jalan kaki)
·
Di
sekolah
- Pilihan kelas ( matematik,
membaca, seni, sains, muzik, gymnasium )
- Bilangan kanak-kanak yang
hadir
- Bilangan murid dalam
setiap gred
- Butang ( warna, 2 lubang/
4 lubang/ tiada lubang )
- Penutup botol ( saiz,
warna )
·
Sains
- Cuaca ( mendung, berawan,
berangin, hujan, bersalji )
- Bilangan biji ( epal,
oren, anggur, pelbagai jenis labu )
Soalan mengenai Graf
Selepas graf dibuat, guru
menunjukkan jenis soalan yang kanak-kanak boleh menjawab dengan menggunakan
graf. Apabila kanak-kanak menjadi biasa dengan aktiviti, mereka boleh membina
soalan untuk kanak-kanak lain. Membaca graf menggunakan dua jenis soalan
perbandingan dan soalan pengiraan.
·
Kumpulan
mana yang mempunyai bilangan yang banyak?
·
Kumpulan
mana yang mempunyai bilangan yang sedikit?
·
Kumpulan
manakah yang terbesar? terkecil?
·
Adakah
terdapat mana-mana kumpulan yang sama?
·
Berapa
banyak __________ yang ada?
·
Berapa
banyak lagi __________ di sana daripada __________?
·
Berapa
banyak kurang __________ di sana daripada _________?
·
Berapa
ramai yang ada jika kita meletakkan _________ dan ___________ bersama?
Perkataan “kumpulan” mewakili nama kategori yang
dibincangkan. Menggantikan objek yang sebenar. Contohnya, dalam kajian
kehadiran kelas, “baris manakah yang mempunyai ramai kanak-kanak, baris lelaki
atau baris perempuan?”.
Contoh Aktiviti Pembelajaran Graf
·
Kehadiran
Boys
|
||||||
Girls
|
Cuaca
Hujan
|
Ribut
|
Mendung
|
Panas
|
·
No comments:
Post a Comment