Proses pengajaran dan pembelajaran sains yang berkesan memerlukan guru dalam memainkan peranan seperti berikut:
SEBAGAI FASILITATOR
Iaitu mengadakan persekitaran bagi menggalakkan perkembangan kanak-kanak. Antara tugas yang perlu dilakukan adalah merancang, mengumpul bahan dan mencuba dahulu aktiviti y ingin dilakukan bersama kanak-kanak. Sebagai fasilitator guru seharusnya bersedia berhadapan dengan keadaan yang tidak teratur dan bersedia meneroka bersama kanak-kanak.
SEBAGAI PEMANGKIN
Guru adalah pemangkin y mampu menggerakkan dan mencabar pemikiran kanak-kanak supaya mereka sedar keupayaan mereka berfikir dan menyelesaikan masalah. Sebagai pemangkin, guru menentukan kegembiraan dalam penerokaan mencari pengetahuan itu dapat diteruskan dan ditanam dalam diri kanak-kanak.
SEBAGAI PAKAR RUJUK
Guru memerhati, mendengar dengan teliti dan menjawab soalan dengan mudah semasa kanak-kanak menjalankan aktiviti. Sebagai pakar rujuk, guru cuma memberi maklumat sekadar cukup bagi menggerakkan kanak-kanak memberi tumpuan pada aspek yang ingin dikaji. Peranan guru-guru lebih ke arah memberi bimbingan dan sokongan dan bukan mengarah kanak-kanak.
SEBAGAI MODEL
Guru seharusnya mampu menunujukkan kepada kanak-kanak ciri-ciri yang baik supaya berjaya dalam penerokaan ilmu seperti ingin tahu, menghargai, tabah, dan kreatif. Pada peringkat ini, kanak-kanak belajar dengn meniru tingkah laku yang dipaparkan oleh guru. Justeru adalah penting bagi menunjukkan contoh dan teladan yang baik sebagai ikutan kanak-kanak.
Sumber rujukan :# Buku Sains Prasekolah
No comments:
Post a Comment