PENGELASAN
Pengelasan bermaksud meletakkan benda
berasaskan ciri-ciri yang sama, seperti
sama bentuk ataupun warna. Ia adalah salah satu proses penting bagi membentuk
konsep nombor. Ketika mengelaskan kanak-kanak perlu ada kebolehan memerhati
benda yang ada kesamaan dan perbezaan.
Kemajuan untuk mengembangkan konsep pengkelasan perlu melalui beberapa proses :
1.
Memilih
dan membanding.
2.
Mengumpul.
3.
Memilih semula.
4.
Mengasingkan
kumpulan.
5.
Memilih
objek berdasarkan fungsi, kegunaan atau berdasarkan konsep negatif.
Sebelum kanak-kanak boleh mengelaskan
mereka ada konsep awal seperti kepunyaan, pasangan, serupa dan kepunyaan
bersama. Konsep ini, akan membantu kanak-kanak melabel identity, kegunaan dan kedudukan. Bagi memenuhi konsep
ini, kemahiran lisan adalah salah satu kemahiran yang perlu ada. Peranan guru
hendaklah memberi khusus bagi aktiviti pengelasan. Hasil pembelajaran pengelasan boleh dilakukan
seperti berikut:-
1.
Kelaskan
objek mengikut:
a.
Mengikut
warna ( merah, kuning, biru, putih, hitam dan warna lain-lain)
b.
Saiz
( besar, kecil, panjang-pendek)
c.
Bentuk
( bulat, sfera, bujur, segi empat, segi tiga, segi empat tepat)
d.
Jenis/kumpulan
( makanan, kenderaan, bunga, rumah, haiwan)
e.
Fungsi/
kegunaan( alatan dalam rumah, alatan di
sekolah, kenderaan). Charlesworth dan Lind (1999) mengelaskan mengikut
kategori berikut:
·
Bahan
( kaca, kayu, plastik, kertas, kain, logam)
·
Tekstur
( keras, lembut,licin, basah)
·
Corak
( berjalur, bintik-bintik, berbunga, kotak-kotak atau polka dot)
·
Perkaitan
( benda yang berkaitan fungsi seperti susu dan gelas, kasut dengan kaki)
·
Nombor/bilangan
– semua dalam kumpulan mengikut jumlah spesifik ( 6 roda. ada sepasang kasut, 2
kaki dan sebagainya).
2.
Mengelaskan
objek mengikut bau.
3.
Mengelaskan
objek mengikut tekstur.
4.
Mengelaskan
objek mengikut bunyi.
5.
Mengelaskan
objek mengikut kesamaan ( kumpulan jenis)
IDEA DAN AKTIVITI PENGAJARAN PENGELASAN
1. Mengasingkan dan kelaskan bahan-bahan
di rumah atau di kelas mengikut kategori bahan:
·
Tekstur
·
Saiz
·
Bentuk
2.
Mengasingkan dan mengelaskan butang mainan
mengikut ciri:
·
Warna
·
Bilangan
lubang butang
·
Bentuk
3.
Kelaskan
jenis-jenis kertas:
·
Tekstur
– kasar, licin, keras dan lembut.
4.
Kelaskan
kumpulan haiwan- kumpulkan jenis-jenis haiwan ( gambar atau , model) mengikut :
·
Tempat
tinggal
·
Jenis
makanan yang dimakan
·
Cara
mereka bergerak.
·
Bilangan
kakinya.
5.
Kelaskan
kanak-kanak dan guru – minta kanak-kanak berfikir bagaimana pengkelasan boleh
dilakukan. Sekiranya tiada respon daripada kanak-kanak guru berikan panduan
seperti berikut:
·
Jantina
·
Warna
pakaian
·
Pakaian
cermin mata atau tidak
·
Jenis
rambut kerinting atau lurus
·
Tinggi
atau rendah
No comments:
Post a Comment