Cute Onion Club - Onion Head

Followers

Sunday 16 September 2012

Pembelajaran Graf untuk kanak-kanak


Definisi Graf

Sebuah graf membentangkan maklumat berangka visual. Graf datang dalam pelbagai bentuk: objek sebenar, gambar, bar, pai atau bulatan, dan garisan. Sebuah graf mempunyai tajuk dan nama-nama (label) untuk setiap bahagian. Menggunakan graf, kanak-kanak dapat melihat dan membandingkan persamaan, perbezaan nota, membuat pertimbangan, membincangkan keutamaan, dan mengira dan berkomunikasi keputusan. Mereka menganjurkan atau mengelaskan data, mengukur, dan labelkan graf. Mentafsirkan graf menggunakan kebolehan yang berbeza daripada yang diperlukan untuk membina graf.

  Topik Pembelajaran Graf

·             Diri kanak-kanak sendiri
- Warna rambut ( hitam, perang )
- Buah-buahan ( pisang, epal, oren, mangga)
- Aiskrim ( vanilla, coklat, strawberri )
- Pengangkutan ke sekolah ( bas, basikal, kereta, jalan kaki)
·         Di sekolah
- Pilihan kelas ( matematik, membaca, seni, sains, muzik, gymnasium )
- Bilangan kanak-kanak yang hadir
- Bilangan murid dalam setiap gred
- Butang ( warna, 2 lubang/ 4 lubang/ tiada lubang )
- Penutup botol ( saiz, warna )
·         Sains
- Cuaca ( mendung, berawan, berangin, hujan, bersalji )
- Bilangan biji ( epal, oren, anggur, pelbagai jenis labu )

 Soalan mengenai Graf

Selepas graf dibuat, guru menunjukkan jenis soalan yang kanak-kanak boleh menjawab dengan menggunakan graf. Apabila kanak-kanak menjadi biasa dengan aktiviti, mereka boleh membina soalan untuk kanak-kanak lain. Membaca graf menggunakan dua jenis soalan perbandingan dan soalan pengiraan.
·         Kumpulan mana yang mempunyai bilangan yang banyak?
·         Kumpulan mana yang mempunyai bilangan yang sedikit?
·         Kumpulan manakah yang terbesar? terkecil?
·         Adakah terdapat mana-mana kumpulan yang sama?
·         Berapa banyak __________ yang ada?
·         Berapa banyak lagi __________ di sana daripada __________?
·         Berapa banyak kurang __________ di sana daripada _________?
·         Berapa ramai yang ada jika kita meletakkan _________ dan ___________ bersama?
Perkataan “kumpulan” mewakili nama kategori yang dibincangkan. Menggantikan objek yang sebenar. Contohnya, dalam kajian kehadiran kelas, “baris manakah yang mempunyai ramai kanak-kanak, baris lelaki atau baris perempuan?”.

Contoh  Aktiviti Pembelajaran Graf
·         Kehadiran
Boys



Girls

         

    Cuaca


Hujan
Ribut
Mendung
Panas











·         


No comments:

Post a Comment