Cute Onion Club - Onion Head

Followers

Wednesday 20 June 2012

16 langkah membentuk Anak soleh.

1. Memilih calon isteri yang baik, seperti mana hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud, 'Lihatlah agama calon isteri supaya engkau tidak celaka' (Muttafaqun alaihi).



2. Ibubapa hendaklah sentiasa berdoa dan merendahkan diri kepada Allah s.w.t agar berkenan memberikan rezeki anak yang soleh.

Doa 1: 
' Ya Rabb kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang bertakwa' w(AL-Furqan : 74)

Doa 2: 
' Ya Tuhan ku berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik, Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa' ( Ali -Imran :38)


3.  Beri nama anak yang baik. Nama yang dicintai Allah adalah, Abdullah, Abdurrahman. Dan nama-nama yang paling benar : Hammam dan Harits

4. Ibu bapa menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak.

5. Setiap anak wajib dididik dan dibesarkan dalam persekitaran islamik.Serta jauhkan mereka daripada perbuatan-perbuatan  yang buruk.

6. Suruh anak-anak solat andai mereka sudah berumur 7 tahun, dan pukullah mereka sekiranya tidak mengerjakan solat saat mereka berumur 10 tahun.

7. Pisahkan dengan tempat tidur anak-anak, jangan satukan mereka andai anak anda itu lelaki dan perempuan.

8. Biasakan anak bersikap jujur, menepati janji, dan berakhlak mulia.

9. Ajar anak-anak makan dengan tangan kanan dan mulakan dengan bismillah...



10. Cegah atau larang anak-anak menonton rancangan tv yang terkandung perkara-perkara haram dan campur baur lelaki dan perempuan.

11. Bersikap adil dalam mendidik anak-anak untuk melakukan amar makruh dan nahi mungkar. Janganlah melampaui batas dan jangan pula terlalu lemah, jangan berlebihan dan memukul anak dan jangan pula membiarkan mereka tanpa teguran.

12. Berikan anak-anak anda makan makanan yang halal.


10. Bantulah mereka untuk taat kepada Allah s.w.t dan Rasul Nya.


14. Pilihlah calon isteri yang solehah serta membantu anda membentuk anak mengikut cara islamik.

 

15. Sebelum mendirikan rumah tangga, isikan diri anda dengan ilmu agama yang cukup, seperti fikah, hadis, ilmu bahasa dan tanamkan rasa cinta untuk membaca dan meghafal al-quran.

16. Selain memupuk ilmu agama, ibu bapa perlu membuka ruang kepada anak untuk belajar tentang ilmu khusus dunia. Berikan kata-kata semangat dan sentiasa ingatkan mereka tentang akhirat.


Sumber rujukan majalah i




No comments:

Post a Comment