Cute Onion Club - Onion Head

Followers

Sunday 16 September 2012

SAINS PRASEKOLAH




Bagi peringkat prasekolah, sains adalah cara kanak-kanak menerangkan dunianya. Sains bagi kanak-kanak adalah ramalan 
( saya fikir), pemerhatian ( saya lihat), dan kesimpulan( saya tahu atau pelajari). Kanak-kanak bljr dengan melakukan aktiviti dan berfikir berhubung dgn aktiviti y dilakukan, hand on dan mind on. Mereka perlu melakukan aktiviti supaya dpt melihat sendiri kesan dan akibat drpd manipulasi y dilakukan dalam pelbagai keadaan. Mereka perlu berbincang dgn guru dan rakan2 berhubung pemerhatian dan penemuan pengetahuan drpd aktiviti yang dilakukan.

Pengalaman awl kanak-kanak dlm sn adalah lbh kepada penerokaan dan peluang berinteraksi dgn objek2 y terdapat di sekelilingnya. Peluang pbelajaran diperoleh melalui pemerhatian kanak-kanak ke ats objek dan fanomena y terdapat di persekitaran , bukan melalui pengajaran konsep2 sn. 

Pembelajaran sn seharusnya berlaku sejajar dgn perkembangan kanak-kanak y lbh suka bertanya, menyentuh dan melakukan aktiviti dan pergerakan. Aktiviti2 y dilakukan sama ada menyentuh, memicit, menarik, rasa hidu, merengang dan sebagainya melibatkan penglibatan aktif kanak-kanak dan menjadikan pemgalaman pembelajaran lbh konkrit. Pengalaman pmbelajaran y relevan dan berkaitan dgn kehidupan kanak-kanak( Riley & Savage, 1994) bkn shj menentukan pmbelajarn itu bermakna malah sukaar dilupakan. Kanak-kanak belajar dgn baik apabila mereka :

  • Berminat dgn aktiviti y dilakukan
  • Mendapat sokongan dan galakan drpd guru ataupun orang dewasa.
  •  Terlibat dlm aktiviti hand on
  • Aktiviti2 yang dapat dikaitkan dgn pengetahuan sedia ada mereka.
Setiap pengalaman pembelajaran yang terdapat di prasekolah memberi ruang dan peluang kepada guru sn mengajar. Sn boleh diajar ketika kanak-kanak bermain di padang permainan apabila gur menunjukkan cacing dan habitatnya, rumput rampai yang pelbagai jenis dan bentuk, rama2 yang berterbangan dan bunga-bungaan yang berwarna-warni. Sn diajar apabila kanak-kanak diajak bersenam dan guru mengajarkan fungsi sendi dan otot yang diperlukan dalam pergerakan badan. Pembelajaran sn juga berlaku semasa kanak-kanak disajikan makanan pd waktu yang baik bagi menerangkan kesihatan, ataupun membandingkan pelbagai jenis biskut, ataupun menerangkan kepentingan air. Aktiviti dgn blok binaan mengajar kanak-kanak berhubung dgn graviti, keseimbangan dan berat, serta pengalamn cuba-jaya, pemikiran induktif dan penemuan.

rujukan : Buku Pendidikan Sains Prasekolah



1 comment:

  1. Assalamualaikum..Mohon war-warkan bahawa Seminar Sains Prasekolah akan bermula.
    Early Childhood Science Seminar 2015.
    Venue : Faculty Of Education, Universiti Malaya
    Date : 27th June 2015
    Suitable For Teachers To Enhance Science Teaching.
    Certificate Provided In Collabration with Universiti Pendidikan Sultan Idris and NCDRC.
    We Train Hands-on Science Seminar using 5E Instructional Model.
    Science Process Skills and Inquiry Based Learning.
    Conduct by Professional Trainers.
    Mr. John Ooi (Chairman of Kiddo's Science World)
    Prof. Dr. Sopia Md. Yassin (Director of NCDRC)
    Call 019-2778415 (Firdaus) 019-3845864 (Amira) now before 15/06/2015 for a special Discount or email to ks_intellectual@yahoo.com.my or www.facebook.com/ksintellectual
    Thank you

    ReplyDelete